2009. szeptember 21., hétfő

Olajban eltett aszalt paradicsom

aszaltparadicsom1

Nem vagyok egy befőzős típus, távol áll tőlem a több tíz kilónyi gyümölcs lekvárrá főzése. Nem is szeretem a lekvárt, és a 4 m2-es konyha szerintem nem is az a hely, ahol lehet befőzni. A nyersen készülő rumos „meggybefőttön” kívül ezt ajánlom még a hozzám hasonlóknak, akik ódzkodnak a nyári ’tartósítsunk mindent házilag télire’ mozgalomtól. A paradicsom-aszalást meg lehet közben szakítani, ha nem tudjuk egyvégtében kb. 10 órát járatni miatta a sütőt, és ha félünk felügyelet nélkül hagyni éjszakára (bár 70 fokon nem nagyon történnek katasztrófák szerintem).

aszaltparadicsom2

Hozzávalók:

  • kb. 2 kg paradicsom – nem mértem, annyi volt, ami szorosan megtöltötte a sütőhöz való tepsit
  • napraforgóolaj
  • olívaolaj
  • friss bazsalikom
  • friss kakukkfű
  • kb. fél fej fokhagyma

A paradicsomot megmosom, és a méretüktől függően félbe-negyedekbe vágom. Kivágom a szárak kis zöld „folytatását”, és az ujjammal kikotrom a magokat. Lehet természetesen kiskanállal is, de nekem a visszahajló hüvelykujjam nagyon jól bevált erre a célra. A héjukkal lefelé tepsibe teszem a paradicsomgerezdeket, és alaposan megsózom. Légkeveréssel 70 fokon, fakanállal kitámasztott sütőajtóval kb. 10 órán át aszalom. Azért kell kitámasztani a sütőt, hogy a keletkező gőz távozhasson a sütőtérből. Az ugyanis csalóka, hogy a beépített sütők folyamatosan fújják ki elől a levegőt: nem a sütőtérből fújják ki, hanem a sütő külseje, és a szekrény közül, hogy a szekrény nehogy túlmelegedjen. 8 óra aszalás után már célszerű megnézni a paradicsomokat, mert kisebb a darabok elkészülhetnek addigra; pontosan nem mértem, de nekem kb. 10 órára volt szükségem úgy, hogy közben egy éjszakát a kikapcsolt sütőben várakozott a félkész paradicsom. Miután kész az aszalás, kiveszem a tepsit a sütőből, és amíg kihűl a paradicsom, elmosom a befőttesüvegeket, és pálinkával vagy rummal áttörlöm a tetők belső oldalát, hogy azok is garantáltan tiszták legyenek. A paradicsomszeleteket szorosan az üvegekbe teszem, közéjük rakok pár gerezd megpucolt fokhagymát és friss zöldfűszer-ágat, és kb. fele-fele arányban feltöltöm olíva- és napraforgóolajjal. Szorosan rátekerem az üvegekre a fedőt, és kész is, mehet a szekrénybe – szerintem addig áll el, ameddig a felhasznált olaj, érdemes esetleg ezt ráírni az üveg oldalára.

Két kis üvegnyi – 2,7 dl és kb. 2,5 dl – lett az egy tepsinyi adagból. Eredetileg a női lapozón.

1 megjegyzés:

mandy tarragon írta...

jól néz ki, én is ilyet csináltam hétvégén, csak nem sütőben, hanem aszaló gépben :)